مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» چاق کردن قلیان تنباکو

مازندران 15 شهرستان ساحلی دارد و در اغلب این سواحل، مردم محلی با امكانات اولیه، از گردشگران پذیرایی می كنند، بلالی پخته می شود و آشی فروخته می شود، قلیانی كه چاق می شود تا گردشگر كام بگیرد و از تماشای دریا لذت ببرد. 

تنباکو
طبیعت زیبای مازندران همه ساله پذیرای گردشگرانی از سراسر كشور است و در این میان، دریا، مشتاقان بیشتری از جمع گردشگران دارد، مگر می شود به مازندران آمد و از دریا بهره مند نشد. اما دریا در مازندران چه چیزی برای گردشگران دارد؟ تقریبا هیچ! مگر در مواردی معدود كه البته امكانات هم آن قدر محدود است كه شاید همین مساله باعث شده گردشگری ساحلی و دریایی در مازندران، كم رونق و بی جان باشد. 
'ساحل 400 كیلومتری دریا در مازندران، كشتی تفریحی و اسكله مناسب ندارد، در حال برنامه ریزی هستیم 131 اسكله در استان ایجاد كنیم' این جملات بخشی از سخنان استاندار مازندران در جلسه بررسی روند اجرای طرح های راه و شهرسازی در استان است. 
در بسیاری از سواحل مازندران، سرویس بهداشتی مناسب وجود ندارد، طرح های دریا با چادرهای برزنتی بسته می شوند و گردشگری باقی می ماند كه باید با این امكانات محدود، بسوزد و بسازد، آخر از دریا نمی شود گذشت. 
در كنار دیگر شاخه های گردشگری، گردشگری دریایی هم در مازندران ناكام مانده و در حال حاضر فقط این طبیعت دل انگیز این استان شمالی است كه گردشگران را سحر كرده و به خود جذب می كند. 
سال هاست كه مسئولان حوزه گردشگری مازندران، در زمینه توسعه گردشگری دریایی شعار می دهند اما هنوز به مرحله عمل نرسیده اند. 
یك فعال حوزه گردشگری دریایی به خبرنگار ایرنا گفت: نوسانات بازار ارز، باعث تعویق در بسیاری از كارها شده و ركود را در صنعت شاهد هستیم كه صنعت گردشگری را هم تحت الشعاع قرار داده است. 
كتایون معینی با بیان اینكه عملكرد سازمان ها و بانك ها با تاخیر است، افزود: تا سازمان ها و بانك ها تصمیم بگیرند قیمت ها تغییر می كند، این نوسانات به بازار شوك ایجاد می كند شوكی كه نمی توان به راحتی احیا كرد و صنایع گردشگری و دریایی، جزو گران ترین صنایع و هزینه بر هستند. 
وی با اشاره به اینكه مازندران می توانست در زمینه گردشگری دریایی، استانی پیش رو باشد، اظهار كرد: اما این اتفاق در مازندران نیفتاد چون در برخی بخش ها مدیران ناكارآمد دارد. 
معینی با بیان اینكه چند صد اسكله در استان های ساحلی جنوب ایران ساخته شده كه در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت، تصریح كرد: اما در مازندران چند اسكله ساخته شده كه بتواند گردشگری دریایی را رونق دهد. 
وی ادامه داد: وقتی پست اسكله در نوار ساحلی وجود نداشته باشد شناور چه طور حركت كند و از كدام بندر به بندر دیگر رهسپار شود. 
معینی با اشاره به اینكه برای فعال شدن گردشگری دریایی در مازندران، استاندار باید مشاورانی از فعالان این حوزه داشته باشد، خاطرنشان كرد: برای انجام كار در زمینه گردشگری دریایی نباید شعار داد بلكه این مسیر نیازمند جذب سرمایه گذار است. 
این فعال حوزه گردشگری دریایی با بیان اینكه با درهای بسته در زمینه گردشگری دریایی در مازندران هیچ اتفاقی نمی افتد، افزود: زمانی می توان سرمایه گذار جذب كرد كه امنیت سرمایه گذار فراهم باشد اما به نظر می رسد سرمایه گذار در مازندران امنیت ندارد. 
وی كه اسكله فرح آباد ساری و اسكله رامسر را در مازندران احداث كرده ، اظهار كرد: در مازندران ظرفیت برای فعالیت در زمینه گردشگری دریایی وجود دارد اما اجازه كار نمی دهند و برخی از دست اندر كاران این حوزه، اهل بخیه هستند و سرمایه گذار را فراری می دهند. 
معینی با اشاره به اینكه در 2 دهه اخیر اتفاق خوبی در زمینه گردشگری در مازندران رخ نداده است، ادامه داد: چون هر كسی كه خواست كاری انجام دهد جلویش را گرفتند. 
وی یادآور شد: تا زمانی كه استاندار مازندران، مشاور ذی صلاح دریایی با تجربه كاری، نداشته باشد كار پیش نمی رود، تصریح كرد: صندلی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران می چرخد و هر بار فردی بر این صندلی می نشیند اما اتفاقی نمی افتد، حتی اگر مدیری بخواهد كار كند تا دیگر بخش ها را مجاب كند، عمر مدیریتش به پایان می رسد. 
این فعال حوزه گردشگری دریایی با اشاره به اینكه سیكل معیوبی در مدیریت استان مازندران وجود دارد كه به خاطر انتخاب اشتباه است، افزود: هر مسئولی تصمیم جداگانه ای دارد و حتی گاهی نظر 2 معاون در یك حوزه با همدیگر متفاوت است. 
وی با بیان اینكه مازندران در صورتی می تواند در گردشگری دریایی توسعه یابد كه استاندار سواد دریایی داشته باشد، ادامه داد: نخستین چیزی كه مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران باید بداند الفبای گردشگری دریایی است چون مازندران استان ساحلی است و باید از این ظرفیت بهره برد. 
معینی با اشاره به اینكه در سال 80 ساحل فرح آباد ساری، مركز مواد مخدر و فساد بود، اظهار كرد: با لودر آن محل را صاف كردیم و به منطقه نسبتا دریایی تبدیل شد، گردشگری دریایی به معنای آباد كردن منطقه با استفاده از ظرفیت های همان مكان است كه با احداث اسكله، استفاده از شناور و موارد اینچنینی اتفاق می افتد. 
وی با بیان اینكه میزان بهره مندی از گردشگری دریایی مازندران در ردیف صفر قرار دارد، افزود: سال هاست شاهد هستیم آن چه كه به عنوان گردشگر وارد استان های شمالی می شود زباله آور بوده و درآمدزا نیست در حالی كه گردشگری دریایی می تواند درآمد بسیاری نصیب استان كند. 
این فعال حوزه گردشگری دریایی با اشاره به اینكه می توان با احداث پیست های مختلف ورزشی در ساحل، مكان تفریحی مناسبی برای گردشگران فراهم كرد، گفت: این در حالی است كه اوج گردشگری دریایی در سواحل مازندران، احداث سفره خانه ها و استعمال قلیان است، البته در برخی سواحل، جت اسكی وجود دارد اما هزینه استفاده از آن گران است و هر كسی نمی تواند استفاده كند. 
وی با بیان اینكه توسعه گردشگری دریایی در مازندران، نیازمند تفكر دریایی است، یادآور شد: سازمان های ذی ربط در تهران درباره دریا تصمیم گیری می كنند اما در استان به مرحله اجرا نمی رسد، ساحل مازندران چیزی برای عرضه به گردشگر و مردم محلی ندارد و علت آن ضعف های مدیریتی است. 

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده